Wat is Natural Branding?

Natural Branding voorziet groenten en fruit van een brandmerk met behulp van lasers. Dit brandmerk is oppervlakkig en beïnvloedt de kwaliteit van het eten niet. Hiermee wordt voorkomen dat plastic verpakkingen worden gebruikt om biologisch voedsel van eco-label te voorzien.

Natural Branding is een natuurlijke, eco-vriendelijke manier om een merkteken op een stuk fruit of groente aan te brengen, in de vorm van letters of een afbeelding op de schil. Het is een contactvrije methode die volledig veilig is. Wat er gebeurt is dat met een hoge-resolutie laser het pigment uit de buitenste laagje van de schil wordt verwijderd. Dit is een zeer oppervlakkig proces dat geen enkele invloed heeft op de smaak, geur of bewaarbaarheid van het product. Het fruit en de schil kan gewoon gegeten worden, zelfs het stuk met het merkteken.  Het grootste voordeel van deze innovatie is dat het biologische product nu niet meer hoeft te worden verpakt in milieu onvriendelijk plastic.

Voor meer informatie: http://www.eosta.com/nl/content/natural-branding-faq

>

Natuur & Milieu vindt Natural Branding van Eosta een Fris Ding omdat het een aanzienlijke besparing in het gebruik van (plastic) verpakkingsmateriaal voor groenten en fruit mogelijk maakt. Door een brandmerk op de schil van groenten en fruit te plaatsen, is het niet langer nodig om deze in plastic te verpakken, hetgeen leidt tot een 100% besparing in het gebruik van verpakkingsmateriaal. Het brandmerk beïnvloed de kwaliteit van een product niet.

De rol van Eosta is om de groenten en fruit met een Natural Brand in het schap van supermarkten te krijgen en zodoende de levering van verpakkingsvrije producten te garanderen. Als in- en verkoper zorgt Eosta er voor dat meer telers toegang krijgen tot de technologie van Natural Branding om vervolgens meer producten zonder verpakking te kunnen leveren. Eosta is niet alleen op zoek naar meer groenten en fruit om van Natural Brand te voorzien, maar ook naar nieuwe toepassingen van Natural Branding.

Eosta levert inmiddels aan meer dan 10 klanten in binnen- en buitenland. Om het effect hiervan in te schatten: 1 productlijn avocado’s bespaart voor een klant jaarlijks ongeveer 750.000 plastic verpakkingen. Daarnaast stoot de machine die producten voorziet van Natural Branding 99,8% minder CO2 uit vergeleken met een sticker van hetzelfde formaat als de Natural Brand.

Naar het overzicht